Nits de somni, nits d’emoció, nits de felicitat, Nits de Circ a la Ciutadella de Roses

La proposta que us farem en aquest post és un pla familiar com pocs n’hi ha, que combina patrimoni, diversió, màgia i emoció com poques n’hi ha. Es tracta de les Nits de Circ, que es celebraran des del dia 16 al 24 d’agost a la Ciutadella de Roses -també se n’ha fet un cicle a Besalú-, i és una proposta d’oci integral, ja que també inclou la possibilitat de gaudir de l’àrea de restauració en un petit però magnífic i acollidor village.

La proposta comença amb una visita a la Ciutadella de Roses, que és un monument declarat Bé Cultural d’Interès Nacional, a més d’un jaciment arqueològic encara en procés d’investigació. Es pot gaudir d’un complet itinerari senyalitzat i conèixer les diferents ocupacions històriques del lloc a través de les restes conservades, des del s. IV a.c., data de la fundació de la colònia grega de Rhode, fins al s.XX, dins mateix del recinte fortificat d’època renaixentista. A la Ciutadella també s’hi pot trobar la petja de la Roses medieval, al monestir i el nucli urbà que es desenvolupa al voltant amb els diferents perímetres de muralles, fins a la darrera fase, la d’època moderna, de les qual se’n conserven les restes de diferents edificis militars. A més, el monument també disposa d’un espai expositiu i d’interpretació.

Thanh Hoa i Hien Phuoc a les cintes aèries. Foto: Bertrand Guay.

La visita és el complement perfecte pel cicle Nits de Circ, ja que abans de les funcions, podeu gaudir amb tota la família del village, que disposa d’un grup musical que amenitza l’estada i podeu aprofitar per tastar l’oferta de restauració, apta per a tothom, que consisteix en un seguit de food tracks amb una oferta gastronòmica diversa que inclou el públic vegà. És l’epíleg perfecte per l’espectacle que presenciareu tot seguit: una vetllada completa del millor circ del món.

La proposta que presenta la Circus Arts Foundation, responsable de l’espectacle i de Circusland de Besalú, el Palau del Circ, consta de 8 números de primera categoria internacional. Obre el foc la trapezista xilena Camila Palma, de la qual el públic en segueix les evolucions a 8 metres d’alçada amb l’ai al cor i exclamacions que acompanyen cada vol, cada acrobàcia, executades amb seguretat i molta força. Després de Palma, arriba una de les atraccions més sorprenents, el doble pal xinès a càrrec de la Troupe Hassak del Kazakhstan. Acrobàcies i salts inversemblants es succeeixen a la pista davant un públic que arriba al seu màxim astorament quan un dels membre de la troupe fa la bandera -situar-se en situació perpendicular al pal amb la força únicament dels braços- aguantant drets al seu tors una torre formada per dos dels seus companys.

La trapezista Camila Palma. Foto: Bertrand Guay.

Arriba la primera entrada còmica del pallasso català Èric Boo, seguida de la vertiginosa actuació del duet de patinadors The Skating Donnert’s, que practiquen el patinatge acrobàtic, executant exercicis d’un alt risc tot aprofitant la força centrífuga. És sorprenent la capacitat d’aquests artistes per elevar sempre el grau de dificultat d’un exercici a l’altre, que agafen al públic desprevingut. Una nova entrada còmica d’Èric Boo precedeix una altra atracció superlativa, la que protagonitza l’equilibrista -i gairebé contorsionista- búlgar Krasimir Kasov. Fa equilibris damunt bastons, però per complicar la qüestió també es fa a una altura considerable sobre un sabre, que és més inestable que un bastó, de manera que l’equilibrista, que fa la vertical sobre el sabre, ha de tenir en compte el fimbreig, que hi afegeix emoció i risc. Prova superada amb nota.

La parella formada per Thanh Hoa i Hien Phuoc, del Circ Nacional de Vietnam, van posar-hi la poesia amb les cintes aèries, que més aviat, veient-los evolucionar, es podrien anomenar cintes etèries, ja que aquesta era la qualitat més destacada de les evolucions, no exemptes d’un altíssim risc, dels artistes vietnamites que, a més de demostrar agilitat i força, van fer gala d’una força de barres remarcable, ja que en alguns moments suportaven el pes del seu partenair només amb un aparell bucal, mentre es succeïen els remolins a una velocitat increïble. Una nova entrada còmica d’Èric Boo marca la recta final de la vetllada. És l’hora, novament, de la Troupe Hassak del Kazakhstan i les seves piràmides humanes en ascensió d’escales.

La roda de la mort. Foto: François Dehurtevent.

El darrer número de la vetllada mereix un punt i a part. Es tracta de la roda de la mort a càrrec dels equatorians Navas Team. La roda de la mort és un aparell metàl·lic sensacional, enorme, que ocupa gairebé tota la pista i que està suspès en l’aire, amarrat per tot un seguit de cables d’acer a l’estructura tècnica d’un circ que, recordem, no té vela, de manera que la grada no és coberta. L’aparell té dues cistelles circulars que pivoten al voltant d’un eix central. Podríem fer un símil amb les rodetes dels hàmsters,. si us imagineu un aparell enorme amb dues rodes a l’extrem, unides amb un cos central. Les cistelles són practicables per dins, on un dels dos artistes impulsa el moviment circular i per fora, on l’altre fa acrobàcies que treuen l’alè. I tota, tota la vetllada, embolcallada amb la música de la París Circus Orquestra sota la direcció de Pierre Pichaud. Podeu comprar les vostres entrades per aquesta experiència inoblidable en aquest enllaç.

Imatge destacada: Troupe Hassak. Foto: François Dehurtevent.