Després de la ciutat de Barcelona, les comarques gironines són de les més dinàmiques del país pel que fa a les arts escèniques. En aquest post us farem diverses recomanacions de cara als Reis d’aquest any per resoldre una papereta que, en ocasions, resulta complicada. Quan els regals materials s’esgoten -cosa que en una societat com la nostra passa sovint-, el millor és regalar experiències i, en aquest àmbit de l’experiència, les arts escèniques són una opció molt interessant. Alguns consells: no compreu entrades d’oïdes o perquè la peça ha tingut “molt èxit” a Barcelona; analitzeu amb atenció els gustos i interessos del destinatari de l’obsequi; informeu-vos tant com sigui possible sobre els espectacles pels quals penseu comprar entrades, actualment és fàcil perquè generalment, per internet, corren informació i vídeos dels espectacles; busqueu bé, perquè sempre hi ha ofertes interessants i diferències de preu remarcables. Una vegada dit això, aquí teniu alguns suggeriments de bons espectacles que estan programats dins el primer semestre del 2019 a les comarques gironines.
Teatre Municipal de Girona: Maremar, de Dagoll Dagom (22 de març). Es tracta d’un dels grans musicals de la coneguda companyia dirigida per Joan Lluís Bozzo. Andreu Gallén és el director musical d’una peça que parteix del Pèricles de Shakespeare i que beu de la música del cantautor Lluís Llach. El Teatre El Jardí de Figueres i el Teatre Principal d’Olot també l’han programat. És emocionant i ideal per introduir els més joves al gènere, a més de tractar un tema cabdal, ara més que mai, el dels immigrants i refugiats. Podeu consultar la resta de la programació aquí.
Sala La Planeta de Girona: La plaça del Diamant (22 i 23 de febrer). La companyia Mea Culpa versiona la novel·la de Mercè Rodoreda i va una mica més enllà, alternant les identitats d’una Colometa jove i un altra que ja és la senyora Natàlia, una dona madura, a les portes de la vellesa. La solvència de la direcció, a càrrec de Xisco Segura, i de les interpretacions, amb Enka Alonso, Ma. Àngels Largo i Armand Villén, fan preveure un excel·lent vespre de teatre. Podeu consultar la resta de la programació aquí.
Teatre de Salt: El metge de Lampedusa (22 de febrer). Es tracta d’una peça tan colpidora com necessària pels temps que corren. Explica la història de Pietro Bartolo, únic metge resident a l’illa de Lampedusa, que és una de les primeres a rebre immigrants que fugen de la misèria jugant-se la vida travessant la Mediterrània. La interpretació de Xicu Masó resulta magistral. També està programada al Teatre de Lloret. Podeu consultar la resta de la programació aquí.
Teatre Principal d’Olot: Troia, una veritable Odissea (31 de març). Es tracta de la darrera creació del Cor de Teatre de Banyoles, dirigit escènicament per Joan Maria Segura i musicalment per David Costa. És una delícia musical i de teatre de gest que recrea, amb música a cappela i força humor, alguns dels passatges més icònics de La Ilíada i L’Odissea d’Homer. El virtuosisme i la dificultat vocal del que fa aquesta companyia i el magnífic resultat final, són indescriptibles. També està programada al Teatre El Jardí de Figueres. Podeu consultar la resta de la programació aquí.
Sala La Cate de Figueres: Othello (5 d’abril). La companyia Les Antonietes ja té una trajectòria interessantíssima d’adaptació de peces que podríem considerar clàssiques, però duent-les a un terreny que permeti al públic de fer-ne una lectura actual, contemporània, a través d’una recerca d’allò que és essencial en l’obra. En aquest cas, sobre els temes consubstancials al text de Shakespeare com són la gelosia, la violència o la guerra, s’hi afegeix una mirada actual sobre el racisme o la violència masclista. Les interpretacions, especialment el Iago que fa Arnau Puig, són estupendes. Podeu consultar la resta de la programació aquí.
Factoria de Banyoles: Les dones sàvies (1 de març). Enric Cambray i Ricard Farré us faran riure moltíssim amb l’adaptació d’aquesta comèdia de Molière que critica amb ironia i sarcasme, sense pietat, la pedanteria de la falsa intel·lectualitat. El ritme és vertiginós, el riure constant i saludable i les interpretacions, delicioses. No us ho podeu perdre. Podeu consultar la resta de la programació aquí.
Teatre de Bescanó: La gallina dels ous d’or (27 de gener). Aquest espectacle és un dels millor del teatre familiar dels darrers anys. La companyia lleidatana Zum Zum Teatre va guanyar amb La gallina dels ous d’or un dels premis més importants de la Fira de Titelles de Lleida del 2017, el del jurat infantil. Un text intel·ligent, bones interpretacions i molt d’humor enganxen a la canalla i serveixen per fer pensar sobre allò que és essencial a la vida. Podeu consultar la resta de la programació aquí.
Teatre de Lloret de Mar: Rebota, rebota y en tu cara explota (31 de maig). Agnés Mateus i Quim Tarrida presenten una reflexió descarnada sobre la violència de gènere i la passivitat social. És un espectacle de denúncia, perquè cal començar a dir les coses pel seu nom i vèncer la por. Mateus és una bèstia escènica, abassegadora a l’escenari, carrega contra tabús contemporanis i contra la hipocresia de la societat. Aquesta peça, que ha rebut el Premi de la Crítica i Premi Aplaudiment dels FAD Sebastià Gasch 2018, també l’han programat la Sala la Planeta i el Teatre El Jardí de Figueres. Podeu consultar la resta de la programació aquí.
Espai Ter de Torroella de Montgrí: Shirley Valentine (8 de març). Mercè Arànega es posa en la pell d’aquesta dona que ha vist com la vida li passava pel davant, sense poder acomplir cap dels seus somnis i il·lusions. Ara que ja és una dona madura, fa balanç i pren un seguit de decisions que explicarà al públic amb humor, ironia i un punt de mala llet. Aquest espectacle també l’han programat el Teatre de Lloret i el Teatre El Jardí de Figueres. Podeu consultar la resta de la programació aquí.